Beter slapen in het najaar? Enkele tips!

Heeft u in de herfst en winter moeite met slapen? Het zal u misschien verbazen, maar er zijn veel meer mensen die hier last van hebben! Kwakernaat Bedden heeft enkele tips op een rijtje gezet, zodat u ook in het najaar meer uit uw nachtrust haalt. Lees hier meer! 

Het is volop herfst. De bladeren dwarrelen van de bomen, het regent en de temperaturen dalen. Als klap op de vuurpijl is het overdag al vroeg donker. Dit zijn de spreekwoordelijke ‘donkere dagen voor Kerst’. Veel mensen kunnen in deze donkere maanden beter slapen dan in de zomer. Toch heeft een grote groep mensen ook in de winter last van slapeloosheid of een slechte nachtrust. Kwakernaat Bedden deelt enkele tips om ook in de herfst én de winter het maximale uit uw nacht te halen.
 

Tip 1: Ga naar buiten! 

Houdt u niet van kou en regen en blijft u in het najaar het liefst binnen? Probeer iedere dag toch naar buiten te gaan om een frisse neus te halen. Wanneer u veel buiten bent geweest en door weer en wind hebt gelopen of gefietst, dan bent u eerder vermoeid en kunt u ’s nachts beter slapen. Van hele dagen binnen zitten wordt u niet moe. Bovendien: wanneer u in de winter naar buiten gaat, heeft u ook kans om wat zonnestralen mee te pikken. In zonnestralen zit vitamine D3. Een tekort aan vitamine D3 zorgt voor allerlei slaapproblemen, zoals onrustig slapen en vaak wakker worden.
 

Tip 2: Zorg voor warme voeten

In het najaar kan de temperatuur flink dalen, soms zelfs voorbij het vriespunt. Dit geldt ook voor de temperatuur in huis: deze kan in de nachten aanzienlijk dalen. Wanneer u het ’s nachts koud heeft, dan slaapt u minder diep. Zorg daarom dat u het altijd aangenaam warm heeft, bijvoorbeeld door uw voeten te warmen. Neem voor u naar bed gaat een warme douche, zodat uw voeten warm zijn. Ook kan het helpen een kruik te gebruiken of uw bed voor te verwarmen met een elektrische deken. Deze deken mag u niet gebruiken wanneer u slaapt. Daarnaast kunt u ’s nachts sokken dragen, zoals speciale slaapsokken. Deze sokken zitten heel ruim en glijden ’s nachts – wanneer u voldoende opgewarmd bent – gemakkelijk van uw voeten. Ook kunt u gebruikmaken van een donzen dekbed dat u op maat kunt laten vullen. Zo is het mogelijk om het dekbed aan uw zijde of bij het voetgedeelte extra te laten vullen met dons, zodat u hier meer warmte ervaart. Lees op onze website meer informatie over het zogenaamde partnerdekbed van dons. 
 

Tip 3: Draag niet te warme kleding

Loopt u bijna te klappertanden van de kou wanneer u in uw bed stapt? Dan kan het heel verleidelijk zijn om u extra dik aan te kleden. Er zijn zat mensen die met een joggingbroek, dikke trui of badjas aan in bed liggen. Dit lijkt misschien lekker behaaglijk, maar het helpt niet. Wanneer u al deze kledinglagen aan heeft, wordt uw lichaam niet meer zelf aangespoord om zich te verwarmen. Gevolg: u heeft het niet warmer. Probeer het maar eens: wanneer u minder kleding in bed aan heeft, zal uw lichaam meer zijn best doen u te verwarmen. Een hemdje met een dunne pyjamabroek of een T-shirt met onderbroek kunt u wel prima dragen. 
 

Tip 4: Ventileer uw slaapkamer

In de wintermaanden heeft u wellicht de neiging om alle ramen potdicht de houden, zodat de kou buitenshuis blijft. Heerlijk de thermostaat op standje sauna en genieten van een aangename binnentemperatuur. Dit is echter funest voor uw slaap. Wanneer u gaat slapen bij een temperatuur hoger dan twintig graden Celsius, dan zorgt dit voor een onrustige nacht. Zorg dat uw slaapkamer niet warmer is dan twintig graden Celsius (liefst maximaal achttien graden Celsius). Zet daarbij altijd een raam op een klein kiertje, zodat u frisse lucht in uw kamer krijgt. Overdag is het verstandig om uw slaapkamer voldoende te ventileren met schone, frisse lucht.
 

Tip 5: Geef toe aan uw slaap

In de herfst en de winter bent u sneller vermoeid dan in de zomer. Dit is te wijten aan het slaaphormoon melatonine – dit hormoon wordt aangemaakt wanneer het donker is. Probeer hier niet tegen te vechten door laat op te blijven en hetzelfde ritme aan te houden als in de zomermaanden. Neem uzelf in acht en zorg voor de nodige ontspanning. Stap voor het slapengaan in bad, zodat u heerlijk rozig wordt. Ga vervolgens wat vroeger naar bed dan gebruikelijk. U zult zien dat u de nacht goed slaapt en de volgende dag de vruchten plukt van uw lange nacht! 
 

Najaarsartikelen bij Kwakernaat Bedden

Hopelijk dragen onze tips bij aan een betere nachtrust. Heeft u vragen over één van deze tips óf wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met onze adviseurs. Uiteraard bent u ook van harte welkom in onze showroom in Roosendaal. Hier geven onze adviseurs u een passend advies en zij laten u indien gewenst kennismaken met diverse najaarsartikelen, zoals slaapsokken, donzen dekbedden en goede nachtkleding.